Інтернет — це величезний світ, де містяться терабайти інформації різноманітного характеру. І вона не завжди правдива. У більшості випадків неможливо притягнути до відповідальності за недостовірну або неперевірену інформацію, а контролювати увесь потік інформації у Всесвітній павутині — місія нездійсненна. Відповідно, серед зростаючого потоку недостовірної інформації читачи мають розуміти, коли перед ними є фейк.
Термін “інформаційна гігієна” відноситься до «метафоричного миття рук, яким ви займаєтеся, щоб запобігти поширенню дезінформації». Головна мета інформаційної гігієни — попередження негативного впливу інформації на психічне та фізичне здоров’я, а також на соціальне благополуччя як окремої людини, так і населення в цілому. Можна сказати, що це певна профілактика захворювань населення, пов’язаних з інформацією, оздоровлення навколишнього середовища.
Відсутність у людей інформаційного імунітету — це комплексна та глибока проблема. Але її вирішення неможливе без двох головних навичок: вміння фільтрувати інформацію та розуміння того, як функціонують ключові сфери життя (політика, економіка, медицина і т.д.). Важливо і те, що фейки поширюються швидше за факти. Для цього працюють цілі ботоферми та компанії. Втім, якщо знати прості правила розпізнавання фейків та інформаційної гігієни, їх можна викрити.
Можна виділити вісім основних правил інформаційної гігієни:
- Якщо інформація повторюється багато разів – уникайте її. Це один із найпопулярніших механізмів пропаганди. Саме часте повторення інформації впливає на нашу підсвідомість та змушує нас вірити в неї.
- Необхідно знижувати своє інформаційне навантаження.
- Не читайте все, що є в Інтернеті. Особливо це стосується дописів, що поширюють друзі у соцмережах.
- Не робіть висновку по заголовку. Протипоказано читати новини лише як заголовки. Заголовки мають коротко розповідати суть новини, але насправді часто не відповідають змісту публікації.
- Робіть собі час інтернет-очищення. Важливо показувати людям, що важливо хоча б годину на день або день на тиждень жити без соцмереж і новин.
- Вивчайте різні точки зору на одну й ту саму проблему. Важливо виробити в людях звичку читати одну й ту саму новину в декількох джерелах. Не потрібно довіряти першій новині та першій ж думці. Знайдіть не менше ніж три джерела інформації, написані різними людьми.
- Будьте уважні до емоцій у матеріалах. Загострюйте свою увагу на тих місцях, де є емоції, адже саме тут дуже часто маніпулюють. Насторожуйтесь, коли бачите емоційні висновки та особисті думки авторів новин.
- Постійно ставте запитання: кому вигідно, щоб ви дізнались новину та повірили в неї.
Отже, за умови дотримання перелічених пунктів, медіаграмотність читачів буде зростати, відповідно, визначити фейк не буде проблемою. Тому, не забувайте перевіряти будь-яку інформацію. Інформаційна гігієна — це запорука вашого інформаційного здоровʼя.
Делія Долженко