
Доцентка Кафедри педагогіки та психології УГІ Аліна Парасєй-Гочер провела гостьову лекцію для студентів-менеджерів Вищої школи теології та гуманістичних наук у місті Подкова Лесна, Польща.
На лекції, що відбулася у травні 2025 року йшла мова про одну з найвпливовіших моделей психологічної взаємодії — трикутник Карпмана, що описує маніпулятивну поведінку, яка заважає здоровому спілкуванню та створює токсичні стосунки між людьми.
Пані Аліна розповідала про те, як ми неусвідомлено входимо в ролі Жертви, Рятівника чи Переслідувача у взаєминах. Також вона зауважила, що усі три ролі функціонують у взаємозалежності, підтримуючи конфлікт та перешкоджаючи його здоровому вирішенню.
Викладачка пропонувала низку прикладів із життя, а також провела інтерактивні вправи, аби студенти мали змогу усвідомити власні автоматичні ролі, проаналізувати реальні життєві ситуацій, потренуватися конструктивної комунікації та розвинути емоційну зрілість.
«Рольова гра з перемиканням ролей, перетворили лекцію на жваву майстерню зі зростання, а не просто академічний захід. Ми не просто “розбирали модель”, ми шукали в собі способи будувати чесну і відповідальну взаємодію — у родині, у команді, в майбутній професійній діяльності», – розповідає психологиня.
У кінці лекції учасники дійшли висновку, що якщо ми не будемо грати ролі, то зможемо будувати здорові, чесні та відповідальні стосунки. Тобто трикутник Карпмана — це не просто теорія. Це щоденна драма, в яку потрапляють усі люди. Але знання про нього — це перший крок до свободи.
Тому була запропонована альтернатива у вигляді так званого «позитивного трикутника», де Жертва стає Творцем, Рятівник — наставником або коучем, а Переслідувач — Викликом, який стимулює до зростання, адже саме це є моделлю здорової, поважної взаємодії, яка сприяєтиме розвитку всіх учасників.
«Студенти виявили високий рівень емпатії, включеність і готовність до саморефлексії. Найбільше мене вразило, як щиро вони ділилися власними прикладами, без страху визнати себе Жертвою, Рятівником чи навіть Переслідувачем. Це рідкісна зрілість для молодої аудиторії», – зізнається пані Аліна.
Також слід зауважити, що цей академічний візит став частиною міжнародного співробітництва УГІ з європейськими освітніми установами та посприяв поширенню психологічних знань серед студентів різних напрямів підготовки.
Маргарита Щербак