Час летить повз нас. Навчання особливо дає про це знати.
Пишіть, пишіть, пишіть… Конспекти лекцій, переписування зі слайдів, домашнє письмове завдання тощо. Найкращі методи для запам’ятовування інформації. Чи не так?
Навчання потребує жертв. Найбільша з них – витрата часу. Витрачаємо ми його не тільки, готуючи завдання, але й на парах: слухаючи лекції, онлайн-тренінги, курси тощо. Досі в навчанні викладачі керуються подібними правилами, як: «Законспектують – запам’ятають», «Перекажуть абзац – вивчать тему». На жаль, це не ефективно.
Подібні методи лише розсіюють снагу до навчання. Вони направлені на оцінку, а не на знання. Часто студенти засмучуються по закінченні курсу, адже в голові пусто, а відмітки відмінні. Тому, якщо ти вступив до вузу не тільки по диплом, то використовуй свій час продуктивно.
Конспект
Конспекти – одне з найважливішого в запам’ятовуванні. Занотовувати інформацію в зручній для себе формі (схеми, малюнки, таблиці), допомагає інформації зберегтись у довготривалій пам’яті. Це довели науковці Блай та Кіера у своєму дослідженні. Воно показало, що студенти, які робили власні нотатки, отримували вищі бали за тести, ніж ті, хто лінувався це робити.
Завжди переглядайте конспекти перед іспитом – так ви отримаєте вищий бал (також з досліджень Кеннет Кіери). Тобто самого процесу конспектування мало. Потрібно його передивлятись.
Конспектування не дасть ніякої користі, якщо ти конспектуєш під диктування. У книжці «Make It Stick» Пітер Браун та Марк Макданіель роблять висновок: якщо не докладати мисленнєвих зусиль під час нотування, а робити це інертно – ефект від вивченого короткотривалий. Конспектувати потрібно так, щоб перечитуючи, у твоїй голівоньці з’являлась інформація всієї лекції.
Тобто кожен конспект повинен бути індивідуальним. Людина, що його складає, має опиратись на власні потреби й смаки. Переписування готових лекцій – марнування часу.
Тестування
Пройшовши раз тест з певної теми, ви запам’ятаєте матеріал краще, ніж якщо б ви перечитали текст двічі. Проте запам’ятовування за допомогою тестів має певні недоліки. Тестування практично позбавляє фідбеку, оскільки процедура оцінювання тестів позбавлена індивідуального контексту. Це трапляється тому, що відсутній аналіз у процесі запам’ятовування.
Підкреслення та виділення кольором
Потрібно чимало часу для того, щоб перечитати матеріал і розфарбувати його. Та ми це полюбляєм.
Науковці Фаулер і Баркер перевірили, як маркування тексту впливає на запам’ятовування. Студентів розподілили на 3 групи: перша лише читала текст, друга повинна була активно маркувати та виділяти основне, а третя отримала текст із готовими позначеннями. Через тиждень після ознайомлення з текстом студенти написали тестування для перевірки змісту. За результатами тестів, група студентів, що маркувала основне в тексті, не отримала вищих показників за дві інші групи. На основі детальнішого аналізу тих студентів, хто маркував текст і отримав готові позначки, вчені зробили кілька висновків. Виділення інформації таки може впливати на запам’ятовування змісту: така техніка ефективніша, коли оцінюють тестово. Варто зазначити, що заздалегіть підготовлені з позначками тексти не допомогли підвищити результати.
Перечитування
Найпопулярніший метод підготовки до екзаменів. За опитуванням 65% американських студентів перечитують матеріали по кілька разів під час сесії. І не дарма. Карпіке попросив магістрів з високими показниками у навчанні виокремити їхні техніки для підготовки до занять. 84% з них вказали на перечитування конспектів і книжок. У дослідженнях Веркоєна та Рікерса учні читали текст, а потім перечитували його відразу і пізніше – з інтервалом у 4 дні та через 3,5 тижні. Після цього всі учасники склали підсумковий тест. Найкращий результат показала група учнів, яка перечитала текст із 4-денним інтервалом. Вважається, що найефективніше засвоюється текст після перечитування знову через 15 – 30 хвилин, 2 дні та 1 тиждень.
Ефективне навчання
- Змінюй вид діяльності. Чергуй завдання різних предметів. Відпочинок – зміна роботи.
- Структуруй матеріал. Працюй пів години, а потім робити перерву на 5 хвилин – метод Помодоро (мозок потребує відпочинку).
- Повторюй. Перечитуй матеріал інтервально: через 20 хв від написаного, потім наступного дня.
- Поясни комусь зміст прочитаного (навіть якщо це батьки, і вони не хочуть тебе слухати).
- Влаштовуй собі тести.
- Нотуй вдумливо. Визначай ядро матеріалу самостійно.
- Шукай приклади й ілюстрації, щоб запам’ятати асоціативно.
- Усвідомлюй для чого ти навчаєшся – це краща мотивація.
Забудь про виснажливі та довгі підготовки і нудне конспектування. Обирай методики, що підходять тобі. Формуй власний освітній тайм-менеджмент. Нехай твоє навчання буде продуктивним.
Аріна Швець