Український гуманітарний інститут об’єднує в собі різноманітні галузі: точну (менеджмент, фінанси тощо) та гуманітарну (філологія, філософія, психологія та інші), а розташований поруч Український адвентистський теологічний інститут представляє спеціальність «Практичне богослов’я». У кожного представника спеціальностей інститутів є свої улюблені предмети. Декілька з них описані нижче в цьому матеріалі. Герої, які розповідали про дисципліни, обрані у випадковому порядку.
Знайомство з Богом через освіту
Учитель – це одна з перших персон, що знайомить дитину зі світом, а також із Богом. Студентам Українського гуманітарного інституту, що навчаються на спеціальності «Початкова освіта» небайдужим є ставлення Біблії до виховання дітей. Зокрема так вважає студентка другого курсу «Початкової освіти» Юліанна Мельник, для якої «Філософія християнської освіти» є улюбленим предметом. Його майбутнім вчителям викладає президент освітнього комплексу Андрій Шевчук.
На лекції викладач пояснює теоретичну базу, а на практиці дівчата виконують завдання із книги Еллен Уайт «Виховання та освіта дітей», застосовуючи поради, що нещодавно дав Андрій Васильович. Основна ціль цього предмету – зрозуміти, як зберегти віру в серці дітей, як сформувати в них правильний світогляд, відкрити їм Бога. «Для цього ми вивчаємо метафізику, гносеологію, аксіологію, епістемологію – ці чотири аспекти є важливими, тому що відповідають на дитячі питання, такі як: хто я, звідки я, Хто мене створив, що я повинен робити в цьому житті. Я зрозуміла чим відрізняється філософія християнської освіти від світської. Ми будуємо знання на основі відкриття та вже відомого. Відкриття дає нам те, що створив Отець, що буде, пояснює дітям про Небесне Царство, дає відповіді на метафізичні та гносеологічні питання, які я перелічувала раніше. А світська школа розглядає це із сторони людини. Дає відповіді на ці питання на основі розуму, авторитету, інтуїції, емпіризму, але не дає не дає відповіді на основі відкриття, тобто теологічного аспекту, Біблії. Тобто християнська школа побудована на методиці викладання за біблійними принципами. Світська школа побудована на «людській освіті», – розповідає Юліанна про актуальність курсу. Також дівчина додає, що ця дисципліна була б корисною як обов’язкова для таких фахівців як богослови, психологи, учителі початкових класів, фізичного виховання та англійської мови, зарубіжної літератури. Вони напряму взаємодіють із дітьми. Та попри це, курс не завадив би й іншим спеціальностям для загального розвитку.
Управління часом
Найцікавішим предметом для студентки четвертого курсу спеціальності «Фінанси, банківська справа та страхування» Дар’ї Тарасової є «Тайм-менеджмент». Дівчина так вважає, тому що їй подобається зосередження викладача Юрія Васільченка на практиці. Тобто на парах студенти одразу намагаються використати щойно набуті знання на практиці, що формує навики й закріплює теоретичну базу.
«За допомогою курсу зрозуміла, над чим мені потрібно працювати, коли я прагну щось змінити або оновити в своєму житті», – зазначає Дар’я. Адже основним завданням дисципліни є навчитись ставити правильну й корисну звичку, а також цілком оволодіти нею. «Коли ми з групою разом обговорювали домашні завдання, то майже у всіх була однакова думка, що цей предмет не завадить кожному», – коментує четвертокурсниця щодо потрібності дисципліни для всіх студентів Українського гуманітарного інституту. Курс «Тайм-менеджмент» був доданий до списку вибіркових дисциплін гуманітарного напряму в першому семестрі цього навчального року. Тому можна зробити висновок, що адміністрація також вважає, що керування часом – навичка, якою повинен оволодіти кожен фахівець будь-якої спеціальності.
Любов до мудрості
Важко виділити один предмет, якщо всі дисципліни тісно між собою пов’язані й спрямовані до одного – висновок випускника, що навчається на спеціальності «Філософія» в УГІ та на «Практичному богослов’ї» в УАТІ, Богдана Шумчука. Однак кілька з них студент все ж виділив, а саме: «Метафізика», «Феноменологія», «Релігієзнавство».
«Філософія – це наука, яка вчить любити мудрість. У цих предметах закладена духовна складова людини. Вони показують наскільки важлива духовна їжа, адже людина складається з духа й тіла, і якщо тіло їсть кашу, то дух повинен також харчуватися, щоби жити», – роздумує Богдан про цю науку. Як зазначає хлопець, особливо цікаво досліджувати світ й збагачуватись мудрістю під керівництвом таких викладачів, як Євгенія Юнусова та Ярослав Ношин. Однак також наголошує, що вичитують і скільки інформації подають, але куди важливіше, що ти вивчаєш самостійно. На питання, чи цей предмет більше практичний, чи теоретичний, Богдан відповідає по-філософськи: «Предмети не діляться на практичні чи теоретичні. Розумні слова залишаються тільки коливанням повітря, якщо не виходять за межі аудиторій і не впливають на життя». Розуміння філософії інших народів та їх релігії розширює горизонт світогляду людей. Такої думки притримується й керівництво вишу, тому «Релігієзнавство» було в списку вибіркових дисциплін духовного напряму в першому семестрі 2020-2021 навчального року.
Кожен голос повинен бути почутим
Кожен журналіст принаймні раз у своїй діяльності стикався з роботою на камеру або публічними виступами. Саме тому Лідія Зубчук, студентка 3 курсу, вважає предмет «Риторика» одним із найпотрібніших для тих, хто обрав цю професію. Як правильно будувати виступи, не боятися сцени та камер і про інші елементи сценічного мистецтва розповів ведучий телеканалу «Надія» Кирило Андрєєв та його колега Віра Мазяр. Щоб досягнути цілей курсу, студенти виконували вправи, начитували скоромовки, складали виступи (для того, щоб зробити це вдало, потрібно було вивчити типи аудиторій), аналізували їх, створювали «стресові» ситуації для того, хто виступає тощо.
«Після проходження курсу я помітила, що мій голос став «поставленим» і вимова стала чистішою», – розповіла про свої успіхи Лідія.
Риторика включає в себе дві складові: що говорити та як говорити. У другому семестрі цього року студенти Українського гуманітарного інституту мали смогу відвідувати вибіркову дисципліну «Мистецтво публічних виступів», яка теоретично торкалась цих моментів. Однак після вичитки викладачкою Валентиною Куриляк ті, хто відвідував курс, могли спробувати застосувати знання на практиці, представивши власний виступ за 3,5 хвилини.
Індивідуальний підхід
До кожної людини потрібний особливий підхід. Щоб знати, як взаємодіяти з конкретними особами, потрібно враховувати їх вікові особливості. Також так вважає студентка-другокурсниця Даша Колєватова, яка навчається на спеціальності «Психологія».
«Я планую бути дитячим, підлітковим психологом, тому мені цей предмет особливо важливий. Саме ці знання я зможу використовувати в подальшій роботі», – ділиться своїми цілями другокурсниця. Дівчина розповідає, що дисципліна «Вікова та педагогічна психологія» допомагає розуміти людину на різних етапах життя, як вона розвивається, які шляхи психічного розвитку проходить – це допоможе знайти індивідуальний підхід до кожного. Кожен вік людини має свої новоутворення, свої особливості, кризи. Наприклад, для того, щоб правильно навчати та виховувати дитину потрібно розуміти ці її особливості.
«Я зрозуміла як потрібно поводити себе із немовлям, дитиною молодшого дошкільного та шкільного віку, які в них потреби, як їх задовольняти та в якій формі підносити їм матеріал», – розповідає про здобутки від предмету «Вікова та педагогічна психологія», який викладає Катерина Божко, студентка Даша.
Завдяки цьому предмету студент може зрозуміти, як спілкуватися з людьми різних вікових категорій, тому наразі він актуальний не тільки психологам, але й представникам інших спеціальностей, зокрема майбутнім педагогам, вчителям, викладачам.
Барви на полотні – барви в житті
Менше сухої теорії, більше практики – кредо, що робить дисципліну «Живопис», яку викладає Олена Кірдіна, однією з найбільш продуктивних для відповідної спеціальності. Так вважає дизайнер, що навчається на першому курсі в Українському гуманітарному інституті, Олександр Сініцин. Група ДЗ-20 поділяє думку хлопця. Студент наголошує, що чималу роль у засвоєнні матеріалу відіграв особливий індивідуальний підхід Олени Миколаївни до кожного студента.
«Можу сказати, що за перший курс завдяки цьому предмету покращились мої навики конкретно в живописі, а також у побудові композиції. Думаю, цей предмет міг би також стати й вибірковим, адже гарантовано є люди, які хотіли би вивчати образотворче мистецтво (у цьому випадку, малювання фарбами) попри те, що навчаються на інших спеціальностя», – говорить Олександр Сініцин, студент спеціальності «Дизайн».
Комунікація – це наше життя
Улюбленим предметом студентів третього курсу кафедри Германської філології є «Офіційно-ділова комунікація», зокрема Ольги Рибак. Неабияку роль у ставленні до нього відіграв викладач Володимир Клімук. На дисципліні вивчались види спілкування керівника з підлеглими, проблемні ситуації тощо. Студенти вчилися вести комунікацію з людьми.
Попри те, що предмет вважається теоретичним, після розбору конкретної теми студенти інсценували ситуації, з яких потрібно знайти вихід, опираючись на тільки-но пройдений матеріал. Основною метою предмету є навчитись вести ділове спілкування.
Важливим аспектом в офіційній комунікації є субординація. Це студентам-філологам потрібно знати, адже взаємини викладач-студент підпадають під групу, хоч видозмінену, керівник-підлеглий.
«Як майбутній педагог, викладач, я зрозуміла, як повинна спілкуватись із студентами, зокрема в проблемних ситуаціях, наприклад, коли вони не зацікавлені в предметі, байдужі, пропускають заняття. Тепер я знаю, як в таких ситуаціях себе поводити. Насправді, коли ми закінчили теоретичну частину й перейшли до практики, то зрозуміли, що це дійсно складно. Я порадила б цей предмет всім студентам, не тільки філологам, тому що комунікація – це наше життя. Щодня, на кожному кроці», – враження Ольги Рибак після проходження курсу.
Недостатньо знати, що перед тобою людина, щоб робити масаж
Недивно, що студентам спеціальності «Фізична культура та спорт» більше подобаються практичні предмети. Четвертокурсниця Катерина Козлова розповідає про свою улюблену дисципліну «Масаж», яку проводив для її групи в цьому році Віктор Вятоха. «Масаж – це те, що я люблю», – ділиться Катерина. Хоч цей предмет вважається практичним, однак якщо не знати теоретичні засади, то можна не тільки не принести людині користі, але й пошкодити їй щось. Саме тому перед тим, як вчити студентів «Фізичного виховання» робити масаж, їм вичитували «Анатомію» та «Фізіологію». Пройдену теорію студенти згадали при вивченні технік та видів масажу: класичного, спортивного тощо.
«Звісно, студентам інших спеціальностей може бути корисним і цікавим вивчення цього курсу, проте я вважаю, що це дисципліна більш профільного спрямування, тому що там потрібно додатково знати ще анатомію й фізіологію. А якщо ти прийдеш на «Масаж», знаючи, що ти людина й складаєшся на 70% з води, що в тебе є м’язи, кістки й все – цього буде недостатньо», – вважає студентка четвертого курсу.
Чому саме так
На території УГІ розташований цілий освітній комплекс: це і садочок, і школа, і два вищезгадані інституту. В Українському адвентистському інституті також є улюблені дисципліни, про кілька з них розповів студент четвертого курсу «Практичного богослов’я» Владислав Берецкі. На його думку, найцікавішими предметами є «Історія церкви АСД», яку вів Віталій Нероба, та «Життя та праці Еллен Уайт», які вели В’ячеслав Корчук та Олег Арутюнов.
«Історія нашої церкви надзвичайно важлива, якщо ми хочемо розуміти, чому церква має саме такі традиції, чому в церкві саме такі переконання, чому таке ставлення до інновацій, як саме церква стала такою, як в Україні та за її межами. Історія пояснює чому церква перебуває саме в такому становищі, чому ми зараз віримо так, як віримо», – розповідає четвертокурсник.
І продовжує: «Розширити розуміння Біблії в сучасному контексті допомагає дисципліна «Життя та праці Еллен Уайт». Хоч вона жила в 19-20 столітті, але ті видіння й послання, які Бог їй давав, цікаво й практично висвітлювали принципи, що закладені в Біблії. Тому ми в сучасному світі можемо брати ближчі принципи, ніж були проголошені дві тисячі років тому. Через її праці Бог зробив доступнішим Слово Боже, з іншого боку в нас є можливість дивитись як є в сучасному світі на практиці ми можемо використовувати біблійні принципи. Ці дисципліни дали розуміння куди ми рухаємось і де ми опинимось. Ми вчились мислити цілісно, глобально, дивитись на причини того, що відбувається зараз, припускати, які будуть наслідки того, які наразі рішення приймаємо ми як церква й кожен з нас зокрема. «Життя та праці Еллен Уайт» вчить правильно розуміти слова пророчиці, а також звертатись безпосередньо до Біблії. Ці дисципліни важливі для кожного адвентиста. Без сумнівів, будуть корисними для студентів УГІ як вибіркові», – слова Владислава Берецкі.
Навчальна програма в УГІ включає в собі практику вибіркових дисциплін. Тобто студенти можуть обрати дві дисципліни не своєї спеціальності, які будуть вивчати протягом семестру. Серед вибіркових курсів присутні ті, що студенти, в яких ці предмети фахові, вважають найцікавішими. Наприклад, «Релігієзнавство», «Фізична та духовна реабілітація», «Тайм-менеджмент» та інші – ці дисципліни могли вивчати студенти, незважаючи на свою спеціальність.
Аріна Швець