18 Тра

«Духовно-моральний розвиток особистості у системі неперервної освіти: виклики, загрози, тенденції»  – таку назву мав круглий стіл, що відбувся 16 травня на території Українського Адвентистського Центру Вищої Освіти (УАЦВО). Його організаторами виступили Всеукраїнська громадська організація «Консорціум закладів післядипломної освіти», Український відкритий університет післядипломної освіти, Університет менеджменту освіти НАПН України та Український гуманітарний інститут, який і приймав усіх гостей з різних куточків країни. А ініціатором даного заходу стала професор Навчально-наукового інституту менеджменту та психології УМО НАПН України Ірина Сіданіч,  яка вже багато років займається дослідженням і впровадженням у освітній процес теми духовно-морального виховання особистості і переконана, що це питання є особливо актуальним в Україні.

 

…Зустріли гостей хористи, виконавши два твори, один з яких – духовний гімн. Перед офіційним засіданням науково-методичної ради  для учасників круглого столу була проведена екскурсія студентським містечком: вони побачили багатофункціональний спортивний комплекс, відвідали школу, підготовчу групу та Центральну студію телеканалу «Надія». Потім на всіх гостей чекав смачний обід.

На початку офіційної частини  до всіх присутніх звернувся президент УАЦВО В. В. Костюк з привітаннями від ректорату та адміністрації навчального закладу. У своїй промові він зазначив що ця подія є дуже важливою для навчального закладу, а також коротко розповів про те, яку роль відіграє духовність в освіті. Зокрема, він зазначив: «Що ж таке дух, духовність і чому цей аспект в розвитку освіти є дуже важливим? Не варто думати, що дух –  це поняття містичне чи теологічне. Дух – це неосяжна раціонально трансцендентна сутність, яка проникає крізь простір та час, рухає живим світом і спричинює його розвиток.»

Доповідачі підкреслили, що наука і духовність, раціональне та ірраціональне йде поряд. У філософії та психології склалися різні розуміння духовності: як релігійності, сприйняття ідеї Бога, розвитку інтелігентності і добропорядності. Хтось скаже, що  духовність – це те, що відрізняє людину, що властиве лише їй одній, хтось – що це стрижень, фундамент внутрішнього світу людини. Цьому не можна навчити з допомогою настанов, можна вказати лише шлях, але не можна змусити йти по ньому. Тлумачень цього слова є багато, але можна з впевненістю сказати, що духовною є будь-яка діяльність, яка веде людину вперед у напрямку якоїсь форми розвитку: емоційного, інтуїтивного, соціального – і веде, вказує на життєвість його внутрішньої сили.

Доповіддю на тему «Ідейні, духовні та світоглядні засади духовно-морального розвитку особистості в системі неперервної освіти» поділилася з присутніми ректор Українського гуманітарного інституту Людмила Штанько. Вона розповіла про місію навчального закладу, що полягає у тому, щоб підготувати  студентів до усвідомленого активного служіння Богу та суспільству шляхом реалізації своїх особистісних та професійних якостей, сформованих та набутих завдяки академічним, науковим, виховним програмам на основі християнської філософії освіти. Український гуманітарний інститут – це місце, де студенти в процесі навчання можуть отримати професійну компетентність, щоб з вірою вплинути на своє майбутнє.

Ірина Сіданіч презентувала тему «Актуальні проблеми розвиту готовності педагогів до морально-духовного виховання учнівської та студентської молоді». Зокрема, вона зазначила, що в таких областях як Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська та особливо Рівненська, де на базі Національного університету “Острозька академія” розробляють підручники з “Християнської етики” та готують кваліфіковані педагогічні кадри, йде активне впровадження у навчальний процес предметів духовно-морального спрямування. Професор підкреслила, що предмети духовно-морального виховання – це надзвичайно великий пласт роботи, і водночас – це основа всього, адже без духовності не могло б бути ні розвитку особистості, ні патріотизму.

Директор приватного навчально-виховного комплексу «Академія мудрості» Ірина Бегас також поділилася з присутніми методами, які використовують педагоги, щоб розвивати у школярів духовно-моральні цінності. Вона розповіла, що одним із основних завдань сучасної християнської школи є формування у дітей загальнолюдських духовних цінностей та орієнтирів. Серед них – доброта, любов до ближніх, повага до навколишніх. Сьогодні стає очевидним, що будь-які порушення або відсутність культури поведінки, її моральних норм, негативно відбиваються на моральному та емоційному стані суспільства, його фізичному та психічному здоров`ї.

Як зазначили учасники круглого столу, у роботі з духовно-морального виховання важливим орієнтиром є особистісний підхід, що найефективніше реалізується за умов побудови виховного процесу на основі суб`єкт-суб`єктних взаємин педагога і вихованців.

Обговорення мало конструктивний характер. У результаті учасники схвалили ряд рекомендацій з метою удосконалення змісту, форм і методів духовно-морального розвитку особистості у системі неперервної освіти. Зокрема, інститутам післядипломної педагогічної освіти (ППО) рекомендували ввести у тематичні плани курсів підвищення кваліфікації керівників та викладачів освітніх установ питання духовно-морального розвитку особистості.

А  Українському гуманітарному інституту рекомендували створити Центр для інформування освітянської спільноти про можливість участі українських закладів в освітніх проектах, програмах, конкурсах з проблем духовно-морального виховання підростаючого покоління, а також вивчити можливість створення літніх шкіл і таборів в Україні та за кордоном з  метою організації підвищення кваліфікації та стажування педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти.

 

На завершення круглого столу учасники поділилися думками і враженнями. Фактично кожен з них підкреслив важливе значення духовно-морального виховання особистості в системі освіти і зокрема, педагогічної. Відчутним було бажання об’єднати зусилля задля досягнення спільної мети. Дехто відкрив для себе чимало нового і відчув натхнення поглиблено розвивати цей напрямок.  Та головне – практично всі учасники круглого столу визнали, що без засадничих християнських принципів, які лежать в основі загальнолюдської моралі і є незмінними, досягти результату неможливо. А відтак у подарунок від «Східноєвропейської гуманітарної місії» всі учасники отримали Біблії та книги «Провідник до Біблії» – довідкові видання, що пояснюють біблійні теми та сюжети школярам та дорослим. Роз’їхалися учасники  задоволеними, з готовністю об’єднаними зусиллями працювати над підвищенням морально-духовної ситуації в Україні через освіту, покладаючи в основу християнську мораль.

Даніелка Саксон.

Напишіть коментар