Cекретар ректора +38 (097) 818 13 37 office@ugi.edu.ua
Приймальна комісія +38 (073) 432 54 33 vstup@ugi.edu.ua

Без категорії
22 квітня Уряд ухвалив рішення про продовження карантину до 11 травня. Це означає, що дистанційне навчання триває. Проте залишаються відкритими питання щодо проведення ЗНО, вступної кампанії та закінчення навчального року. Зібрали основні запити та відповіді на них у статті.

У зв’язку з введенням карантину у всіх учасників освітнього процесу з’являється багато запитань щодо закінчення поточного навчального року. Для учнів 11 класів це особливе випробування, адже попереду на них чекає ЗНО та вступ до університетів. Школярі цікавляться, коли вони зможуть піти на канікули, а студенти хочуть зрозуміти, як вони складатимуть сесію та захищатимуть дипломні роботи. 15 квітня МОН запустив єдиний інформаційний ресурс MON-COVID19. INFO, який містить ключову інформацію про зміни в роботі дитячих садків, шкіл, закладів ПТО, університетів та коледжів. Ми зібрали у статті основні запити. Дізнавайся відповіді на них, а також читай коментар Олега Шарова, генерального директора директорату вищої освіти і освіти дорослих про зміни, які чекають на студентів у зв’язку з карантином.

Де можна дізнатися основні зміни в освіті, впроваджені через карантин?

Усі зміни в освітньому процесі, що були впроваджені через карантин можна дізнатися на окремому інформаційному ресурсі. Інформація розсортована за категоріями для дитячих садків, шкіл, закладів ПТО, університетів та коледжів. Для швидкого пошуку можна також переходити на популярні запити за хештегами: #Вчителі, #Дистанційне навчання у школі, #ДПА, #ЗНО, #Вступна кампанія ЗВО 2020, #Вступ на бакалаврат та інше.

Школи

Коли завершиться навчальний рік у школах?

Навчальний рік у закладах освіти триватиме до 1 липня. Навчальний процес для учнів усіх класів, окрім 11 закінчується відповідно до структури навчального року, яка приймається педагогічною радою школи. Дистанційне навчання буде проводитися до кінця травня.

Основні питання щодо ЗНО

Коли відбудеться ЗНО та розпочнеться вступна кампанія для абітурієнтів до ЗВО?

Терміни проведення ЗНО залежать від епідеміологічної ситуації. У зв’язку з цим вступна кампанія також буде зміщена. МОН розробив два сценарії її перенесення.

Перший сценарій: якщо карантин завершується до початку червня, то основна сесія ЗНО буде 25 червня – 17 липня. Результати основної сесії ЗНО стануть відомі 31 липня. Додаткова сесія ЗНО відбудеться 28 липня – 11 серпня. Прийом документів буде здійснюватися 13–22 серпня. Початок навчального року для студентів першого курсу розпочнеться 15 вересня.

Другий сценарій: якщо карантин продовжується до початку серпня, тоді ЗНО для учнів 11 класу стартує 17 серпня – 4 вересня. Результати ЗНО стануть відомими не пізніше 17 вересня. Додаткова сесія ЗНО відбудеться 22 вересня – 6 жовтня. Прийом документів буде здійснюватися 4–13 жовтня. Початок навчального року для студентів першого курсу розпочнеться 2 листопада.

Чи зміниться формат та процедура складання ЗНО?

Ні. Формат та процедура залишаються незмінними. За правилами під час складання ЗНО в аудиторії перебуває максимум 15 учасників та 2 інструктори. Обов’язковою є дистанція 1,5 метри між учасниками в аудиторії, яка, безумовно, буде дотримана у зв’язку з епідемією. Соціальне дистанціювання також буде забезпечене і біля входу в приміщення, у якому проходитиме тестування, щоб уникнути скупчення людей. У зв’язку із поширенням коронавірусної інфекції усі учасники ЗНО та інструктори будуть забезпечені засобами індивідуального захисту та антисептиками. Приміщення будуть провітрювати та дезінфікувати.

Чи розглядається варіант проведення ЗНО дистанційно?

Ні. Очний формат зовнішнього незалежного оцінювання передбачає низку заходів, які забезпечують ідентифікацію учасників і протидію списуванням та іншим проявам недоброчесності. Саме завдяки цьому зберігається неупередженість та об’єктивність результатів ЗНО. Технічних умов для забезпечення цього у дистанційному форматі немає.

Чому у зв’язку з коронавірусом ЗНО не замінять вступними іспитами у ЗВО?

Як наголосив заступник Міністра освіти і науки Єгор Стадний: «В умовах епідемії проведення ЗНО є набагато безпечнішим, ніж вступні іспити в університетах. Більшість учасників складають ЗНО за місцем проживання, тому їм не потрібно їхати в інше місто чи область. Натомість для складання вступних іспитів навпаки більшості вступників та їхнім батькам доведеться по кілька разів їздити в інші міста, що в рази збільшить кількість переміщень по країні. Водночас вступні іспити зазвичай збирають набагато більшу кількість людей в аудиторіях, ніж під час ЗНО».

Чи зміниться кількість тестів та їх зміст, у зв’язку з тим, що у квітні навчання відбувалося дистанційно і знання могли бути засвоєні неякісно?

Ні. Кожен учасник може скласти максимум 4 тести, а кількість завдань у них, які ґрунтуються на матеріалі, що вивчається у квітні-травні 11 класу, мізерно мала. Таке завдання може бути лише одне на весь тест, тому передруковувати тираж тестових зошитів через таку малу кількість завдань недоцільно. Модель ранжування результатів тестування знижує вплив зовнішніх факторів і УЦОЯО зможе статистично згладити певні прогалини у підготовці учасників через карантин.

Яким чином зможуть скласти ЗНО школярі, які контактували з хворими або інфікувалися?

Учасники, які контактували з хворими або самі інфікувались коронавірусом, зможуть скласти ЗНО під час додаткової сесії, коли одужають або вийдуть із самоізоляції. У разі, якщо через ізоляцію чи хворобу вони будуть змушені пропустити і додаткову сесію тестування, вони будуть звільнені від ЗНО за станом здоров’я. Таке правило діяло і раніше для людей з низкою захворювань. Для таких категорій абітурієнтів в умовах вступу до університетів передбачені окремі особливості та форми проведення вступних іспитів.

Як школярі зможуть скласти пробне ЗНО?

Дата проведення пробного ЗНО залежить від терміну карантину. Якщо він завершиться до початку червня, тоді пробне ЗНО відбудеться у червні. Якщо до початку серпня, тоді пробне ЗНО відбудеться у першій половині серпня.

Чи буде проводитися загальнонаціональна перевірка знань, здобутих під час карантину?

Ні. МОН не планував і не проводитиме загальнонаціональну перевірку знань, здобутих під час карантину.

 

Університети

Коли закінчиться навчальний рік у студентів невипускних курсів? Чи можуть керівники закладів продовжити навчання чи воно закінчиться, як і планувалося?

Рішення про зміни тривалості навчання та його можливе продовження влітку заклади освіти приймають самостійно.

Олег Шаров, генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих: «Ми припускаємо обидва варіанти. Навчання може бути завершено як і планувалося, а може бути продовжено. Хочу звернути увагу, що графік навчального процесу затверджують заклади вищої освіти самостійно. Необов’язково навчальний рік має розпочинатися 1 вересня і закінчуватися 30 червня. Бувають абсолютно різні варіанти дат».

Чи буде навчання в українських вишах завершуватися дистанційно?

Так. За словами виконувачки обов’язків Міністра освіти і науки Любомири Мандзій вищі навчальні заклади завершать навчальний рік дистанційно.

«Ми надали рекомендаційний лист закладам вищої освіти щодо організації закінчення навчального року. З огляду на ситуацію, що склалася, закінчення навчального року відбуватиметься дистанційно. І вищі навчальні заклади мають бути готовими завершити навчальний рік», – заявила Мандзій.

Дізнатися, як змінився графік навчального процесу в УГІ можна тут.

Як студенти будуть складати екзамени?

Екзаменаційні сесії мають відбутись відповідно до графіків та розкладів, затверджених закладами. Якщо під час сесії відвідувати заклади освіти все ще буде заборонено, МОН допускає проведення екзаменів та заліків дистанційно у синхронному режимі та із забезпеченням надійної ідентифікації студентів.

Як здавати курсові, звіти з практики, дипломні роботи?

Захисти дипломних робіт і атестаційні іспити можуть відбуватись онлайн у синхронному режимі із забезпеченням надійної ідентифікації студентів. Заклади самостійно обирають форму та програмне забезпечення, яке вони будуть використовувати для цього процесу.

Олег Шаров: «Залежить від того, який буде режим у той момент, коли вони заплановані. Якщо на той момент буде скасований або послаблений карантин, студенти будуть захищати роботи так, як і зазвичай. Якщо будуть обмеження, то з їх урахуванням».

Як відбуватиметься навчальна практика в університетах, що припадає на цей період?

Рішення про проведення практики кожен університет приймає самостійно.

Олег Шаров: «Кожен університет це питання вирішує самостійно. Немає одного формату студентських практик на всі курси і всі заклади. Вони різні. Є практики, які можливо проводити в період карантину, є ті, які не можуть бути проведені. Деякі практики для випускників будуть проведені дистанційно. Деякі можуть бути перенесені на наступний навчальний рік».

МОН не рекомендує жодних конкретних платформ для дистанційного навчання. Чи можуть вони бути запроваджені?

Олег Шаров: «Цього точно не варто робити. Платформ багато, вони швидко розвиваються і змінюються. Заклади вищої освіти, які мають необхідний рівень автономії, можуть самостійно їх використовувати. Є заклади, які використовують масові платформи, комерційні платформи, а є заклади, які створюють власні платформи. Усі варіанти є можливими».

Якою буде вступна кампанія на магістратуру? Чи змістяться дати вступу і початку навчання для 5 курсу?

Терміни вступної кампанії на магістратуру будуть залежати від дати завершення карантину та, відповідно, дат проведення єдиного вступного іспиту (ЄВІ) та єдиного фахового вступного випробування (ЄФВВ). Наразі МОН має два сценарії проведення вступної кампанії на магістратуру.

Перший сценарій. Якщо карантин закінчиться не пізніше 1 червня, тоді ЄВІ та ЄФВВ мають пройти орієнтовно 1 та 3 липня. Реєстрація електронних кабінетів вступників розпочнеться 1 серпня. Фахові вступні випробування проходитимуть 6-26 серпня. Навчальний рік для магістрів 1 року навчання розпочнеться 15 вересня.

Другий сценарій. Якщо карантин закінчиться не пізніше 1 серпня, тоді ЄВІ та ЄФВВ мають пройти орієнтовно 21 та 23 вересня. Реєстрація електронних кабінетів вступників розпочнеться 25 вересня. Фахові вступні випробування проходитимуть 1-15 жовтня. Навчальний рік для магістрів 1 року навчання розпочнеться 2 листопада.

Студенти скаржаться, що із запровадженням дистанційного навчання задають дедалі більше і більше завдань. Чому так відбувається? І чи можливо зменшити навантаження?

Олег Шаров: «Відповідно до наших досліджень буває по-різному. Кожен університет намагається дати студентам велику кількість завдань, але так було і до пандемії. Цей обсяг можна виконати. Сказати, що через карантин у студентів навантаження більше, як на мене, некоректно».

Яким буде 2020/2021 рік в університетах, чи можуть вводитися певні санітарні обмеження чи студенти продовжуватимуть працювати дистанційно?

Олег Шаров: «Це питання вирішує уряд у межах запровадження тих чи інших карантинних заходів, їх посилення чи послаблення».

Які висновки можна зробити щодо проведення дистанційного навчання у ЗВО, яке триває вже місяць?

Олег Шаров: «Я можу зробити висновок, що переважна більшість закладів вищої освіти ефективно перейшли на дистанційне навчання. У когось виходить краще, у когось гірше. Як правило це залежить від самих викладачів, а не від університетів. Я переконаний, що вчені ради після завершення карантинних обмежень цей досвід уважно вивчать та узагальнять. Ніхто не буває досконалим, усі мають право вдосконалюватися».

Освіта не буде такою, як раніше? Що зміниться? Якими можуть бути наслідки пандемії?

Всесвітній економічний форум називає 4 головні зміни, що чекають на освіту після карантину.

Перша зміна. Освіта стане глобальною

Пандемія COVID-19 допомогла нам зрозуміти, наскільки ми глобально взаємопов’язані – більше не існує такого поняття, як окремі проблеми та дії. Успішним людям у найближчі десятиліття потрібно буде зрозуміти цей взаємозв’язок і навчитися працювати в глобальному масштабі.

Друга зміна. Зміниться роль вихователя

Поняття вихователя, що доносить знання своїм учням, вже не підходить для цілей освіти 21 століття. Оскільки студенти зможуть отримати доступ до знань і навіть навчитися технологічним навичкам за допомогою декількох клацань на своїх телефонах, планшетах та комп’ютерах. Нам доведеться переосмислити роль викладача в класі та лекційних аудиторіях. Роль освітян буде направлена на розвиток молоді як членів суспільства.

Третя зміна. Навчання життєвим навичкам, необхідним для майбутнього

У мінливому глобальному середовищі молодим людям потрібно навчитися стійкості та адаптивності. Саме ці навички виявилися важливими для ефективного орієнтування під час пандемії. Заглядаючи у майбутнє, одні з найважливіших навичок, які прагнуть шукати роботодавці, – це творчість, спілкування та співпраця, емпатія та емоційний інтелект; а також вміння працювати попри демографічні відмінності, щоб зробити роботу в команді більш ефективною.

Четверта зміна. Використання технологій у навчальному процесі

Пандемія COVID-19 призвела до того, що навчальні заклади у всьому світі змушені раптово використовувати всі доступні технологічні засоби для дистанційного навчання студентів. Педагоги в усьому світі зможуть тепер по-іншому використовувати технології, що зробити освіту більш доступною. Це нові режими навчання, які раніше значною мірою не використовувались, особливо в дитячому садку.

Олег Шаров: «Якщо зміниться світ, то, очевидно, зміниться й освіта. Проте дистанційні платформи і так з’являються, поступово стає дедалі більше можливостей для онлайн-навчання. Можливо, пандемія дає певне прискорення цьому процесу, але все розвивається і так».

Взято зі STUDWAY

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *